Kindergarten world of color
مهدکودک و پیش دبستانی دنیای رنگین
تحت نظارت و با امتیاز رسمی از سازمان بهزیستی استان خوزستان
مهدکودک و پیش دبستانی دنیای رنگین
پروردگار را سپاس که مارا لایق خدمت به فرشتگان روی زمین کرد که جز این مهم گامی را ستودنی تر ندیدیم. مهد کودک و پیش دبستانی دنیای رنگین در فضا و محیطی کاملا متفاوت و استثنایی افتخار اراِئه کلیه خدمات آموزشی ، تفریحی ، نگهداری و غیره را دارد اين مركز خشنود است كه با هدف رشد همه جانبه و متعادل كودك و آموزشهاي خلاق با كادري با تجربه و متخصص و محيطي دلنشين و متفاوت ، دارای وسايل و تجهيزات مناسب و جديد و مجهز به دوربين مداربسته در تمامي ساختمان ، سرويس رفت و برگشت در تمام نقاط شهر با برنامه هاي متنوع از كودكان شما ثبت نام مي نمايد
  • ترس در كودكان
     ما در هر سني كه باشيم با حس ترس آشناييم و آن را تجربه كرده‌ايم . طبق تعريف : ترس، يك هيجان طبيعي است كه فرد در حضور محرك آسيب‌زا و خطرناك و يا با پيش‌بيني خطر و آسيب، احساس مي‌كند . درواقع ترس نيز همانند ”درد“ در بسياري از موارد يك علامت هشداردهنده است و ما را از آسيب‌هاي احتمالي آگاه مي‌سازد . ترس كودك، يك واكنش طبيعي به اتفاقاتي است كه يا واقعاً خطرناك هستند و يا كودك آن‌ها را (به‌اشتباه) به‌عنوان وقايعي خطرناك، ارزيابي مي‌كند. با توجه به سن كودك و ميزان رشد وي، برخي ترس‌ها كاملاً طبيعي و بهنجار هستند و نبايد موجب نگراني والدين گردند مانند ترس از تاريكي كه حتي در سنين 6 تا 7 سالگي نيز غيرطبيعي محسوب نمي‌شود. اين ترس‌ها ماهيتي گذرا دارند يعني به‌تدريج كمتر مي‌شوند و البته شدت آن‌ها در كودكانِ مختلف، متفاوت است. در : با ترس‌هاي طبيعي، ترس نابهنجار با ويژگي‌هاي زير مشخص مي‌شود متناسب با موقعيت نيست : يعني به‌وضوح شديدتر از ميزان خطرِ واقعيِ موقعيت موردنظر است
دليل منطقي براي آن وجود ندارد و با استدلال از بين نمي‌رود
خارج از كنترل اراديِ كودك است
منجر به اجتناب و كناره‌گيريِ كودك از موقعيت موردنظر مي‌شود
به‌مدت طولاني استمرار دارد و در طي زمان، بهبود يا تخفيف نمي‌يابد
با سن يا مرحله‌ي رشدي كودك منطبق نيست براي درمان ترس‌هاي نابهنجارِ كودكان روش‌هاي مختلفي مورد استفاده قرار گرفته‌اند. روش‌هايي مانند رفتاردرماني، شناخت‌درماني، بازي‌درماني، نمايش‌درماني، قصه‌درماني و هيپنوتيزم‌درماني از مؤثرترين شيوه‌هاي درماني ترس كودكان محسوب مي‌شوند. پدرها و مادر ها مي توانند تلاشهاي درماني را تقويت ويا بي اثر نمايند
  • نقش بازي هاي محلي در تربيت كودكان
     زندگي بازي نيست اما بازي زندگي است
اگر نظر عميقي به اين جمله داشته‌باشيم، متوجه مي‌شويم كه كودكان براي زندگي‌كردن، بايد بازي كنند به‌همين دليل، كودكان بازي را بر هر چيز ديگري ترجيح‌ مي‌دهند اما متأسفانه امروزه شكل، اهداف و فوايد بازي‌ها تغيير نموده و بازي‌هايي كه امروزه كودكان انجام‌مي‌دهند، مانند بازي‌هاي رايانه‌اي، نه‌تنها مفيد نمي‌باشند بلكه آسيب و زيان فراواني نيز به‌همراه دارند هماهنگي اعضاي بدن در انجام مطلوب يك عمل، شرط ضروري است و تعدادي از بازي‌هاي سنتي مي‌تواند اين شرط را تقويت كند. اگر به قوانين بازي «گردو و فندق» آشنا باشيم، شاهد آن‌ هستيم كه براي برنده‌شدن در اين بازي، هماهنگي مغز، چشم، دست‌وپا و ميزان دايره‌ي ديد يك فرد لازم است و اين بازي، در تقويت هماهنگي اعضاي بدن مؤثر مي‌باشد بازي‌هاي محلي نسبت به بازي‌هاي رايانه‌اي و بي‌تحرك امروزي، از شور و نشاط بسياري برخوردار است و همين شادي و نشاط، باعث سلامت ‌روحي كودكان مي‌گردد. براي مثال بازي «سياه‌كردن» (نوعي دلقك‌بازي) شادي وصف‌ناپذيري به‌همراه دارد بازي‌هاي رايانه‌اي امروزي، داراي هيجانات منفي مي‌باشند و هم‌چنين در اين‌گونه بازي‌ها، جوشش و كوشش معنايي ندارد. بيش‌ترين تحرك در اين بازي‌ها، 2سانتي‌مترِ دست بازي‌كننده مي‌باشد كه موس رايانه را جابه‌جا مي‌كند اما بازي‌هاي سنتي، باعث تخليه‌ي انرژي منفي بدن كودكان شده و بسياري از بيماري‌ها را از انسان دور مي‌كند. براي مثال بيماري‌هاي قند، چربي و غلظت‌ خون، از طريق تحركات هيجاني از بين مي‌رود و بازي‌هاي محلي مي‌تواند اين نقش را به‌عهده بگيرد
در مناطقي كه هنوز بازي‌هاي محلي رواج دارد، خواب كودكان، منظم مي‌باشد و شب‌ها به‌خاطر تخليه‌ي انرژي ‌زائد بدن، زود به رختخواب مي‌روند و صبح با خواب كافي و سرحال از رختخواب بيرون مي‌آيند و اين عامل مي‌تواند در يادگيري‌هاي آموزشگاهي، نقش به‌سزايي داشته ‌باشد
بسياري از مهارت‌هاي زندگي را مي‌توان از طريق بازي‌هاي محلي به كودكان آموخت. مهارت‌هاي دوختن، برش‌زدن، آشپزي، گوش‌كردن، جارو زدن و... را كودكان در فرآيند بازي مي‌آموزند و آن را به‌خوبي انجام‌مي‌دهند
تعاليم ديني را نيز مي‌توان به‌صورت جذاب و صحيح از طريق بازي به كودكان آموخت
خانواده‌هاي كودكان بايد اوقات فراغت و تعطيلات تابستان را بهترين فرصت كودكان براي انجام بازي‌هاي محلي و سنتي بدانند
  • گفتگوی موثر با کودک
    نمونه هایی از صحبتهای والدین با کودک در زیر آمده . شما بیشتر از کدام مدل در برخورد با فرزندانتان استفاده می کنید ؟
آیا فکر می کنید این روشهای گفتگو ، موثر واقع می شوند ؟ تهمت و سرزنش:دوباره دستای شکلاتیتو مالیدی به مبل،یا از دست تو چکار کنم ، چرا به حرفم گوش نمی دهی برچسب زدن به کودک : چقدر تو تنبلی یا باید خیلی شلخته باشی که اینقدر بریز و به پاش می کنی یا یعنی اینقدر نمی فهمی که هوا سرده و باید لباس ضخیم بپوشی تهدید و ارعاب : اگه یکبار دیگه اون کار و بکنی کتک می خوری یا تا سه می شمارم اگه لباساتو نپوشیده باشی من می دونم و تو امر و نهی : زود اتاقت را تمیز کن یا چرا وایستادی راه بیفت پند و نصیحت : فکر می کنی کار خوبیه که کتاب را از دست من چنگ می زنی اخطار دادن : مواظب باش داری می خوری زمین یا از اینجا بالا نرو می افتی ها جملات تحریک کننده غذاب وجدان : می خواهی مرا بکشی ؟ با این کارت تمام موهای منو سفید کردی مقایسه : چرا مثل خواهرت نیستی یا ببین دوستت چقر خوب غذا می خوره تمسخر : واقعا با این نمره ای که آوردی معلوم شد چقدر با هوشی پیشگویی کردن:با این دروغهایی که می گی هیچکس بهت اعتماد نمی کنه یا با این درس خوندنت هیچی نمیشی
ایجاد رفتار خشونت آمیز در کودک : هر کس زدت بزنش ، هر کس هولت داد تو هم هولش بده کمی به جملات بالا فکر کنید و خودتان را جای کودکتان قرار دهید و ببینید با شنیدن این جملات با چه احساساتی درگیر می شوید ؟
بهترین شیوه مکالمه در چنین مواقعی در میان گذاشتن احساس و نتیجه مشاهداتمان است مانند وقتی می بینیم که دستای شکلاتیتو مالیدی به مبل ناراحت می شم ، یا وقتی کتاب را از دست من چنگ می زنی من ناراحت می شم .
«انتقال احساس گناه ، تهدید ، تقصیر و مقایسه ، عزت نفس کودک را از بین می برد »
مقالات روانشناسی کودک

 

تمای حقوق این وب سایت متعلق به مهدکودک دنیای رنگین می باشد